Reductio ad absurdum

De grundläggande mänskliga behoven

Publicerad 2013-05-23 23:13:00 i Allmänt,

Jag har funderat en del över de grundläggande mänskliga behoven de senaste dagarna. Det vill säga, vilka faktorer måste vara uppfyllda för att vi ska ha förutsättningarna att leva tillfredsställda med våra liv? Det jag anser vara de grundläggande mänskliga behoven är följande:
 
  1. Fysiska behov. Föda, tak över huvudet, skydd mot värme och kyla etc.
  2. Gemenskap. Att man blir olycklig utan mänsklig värme och gemenskap håller nog de flesta med om. Att på ett eller annat sätt ingå i en grupp som man kan identifiera sig med, eller en flock om man så vill tror jag är oerhört viktigt för det psykiska välmåendet.
  3. Att bli sedd som individ. Lika viktigt som att ingå i en gemenskap är det att då och då bli sedd som en egen individ av någon, och inte en anonym del i en större grupp. Att känna att man gör skillnad för någon och att man faktiskt spelar roll, att vara behövd.
  4. Trygghet. En otrygg person kan omöjligt vara tillfreds med sitt liv.
  5. Variation. Trygghet övergår lätt i enformighet, att vara FÖR trygg är såklart inte bra.
  6. Att få utlopp för sin kreativitet. Tanken på ett liv helt utan kreativitet och möjlighet att utvecklas får åtminstone mig att rygga tillbaka. Att teckna, spela ett instrument, måla, skriva, dekorera en tårta, fota, programmera, hitta på egna recept, möblera om i lägenheten etc. är kreativa aktiviteter där man aktivt skapar något.
  7. Utmaningar. Ett liv utan utmaningar låter i mina öron tråkigt och innehållslöst.
  8. Frihet. Friheten att själv utforma sitt liv.
 
Det här var alltså min egen, mycket ovetenskapliga, lista. Något som är värt att tänka över är hur grundläggande dessa åtta punkter är. De säger ingenting om statusprylar eller konsumption. Ingenting om en ny fin bil (var), centralt belägen villa med pool på tomten, ett välbetalt jobb med raketkarriär, utlandssemestrar, båt, mobiltelefon, surfplatta, dator, iPad eller tv. Dermed inte sagt att det skulle vara något negativt att inneha vissa av de sakerna. Min undran är bara, om man har alla dessa saker, var hittar man då utrymmet för de åtta punkterna ovan?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela